arrow_drop_up arrow_drop_down
Wat betekent coronacrisis voor je hooggevoelige kind
11 januari 2021 

Wat betekent coronacrisis voor je hooggevoelige kind

Wat betekent hooggevoeligheid voor je kind? Veel hooggevoelige kinderen staan op school onder hoogspanning. Het is druk in de klas en er gebeurt van alles. Deze prikkels komen allemaal binnen en ze hebben geen idee hoe ze de vele prikkels kunnen filteren.

Daarnaast worden er van je hooggevoelige kind ook bepaalde resultaten verwacht waar het vaak niet aan kan voldoen. Je kind wil wel, maar het lukt niet. Dit betekent vaak dat een kind in eerste instantie extra zijn best gaat doen. Wanneer dan keer op keer blijkt dat, na veel inspanning hun proefwerken weer onvoldoende zijn, verliest een kind vaak de motivatie.

Hiermee is de tendens gezet voor een negatieve spiraal waar ze nog maar moeilijk uit komen zonder hulp.  Elke keer weer probeert je kind een voldoende te halen en steeds lukt het niet. Veel van deze kinderen reflecteren dit op zichzelf door zich aan te praten dat ze dom zijn. Het zelfbeeld wordt steeds lager en van het zelfvertrouwen blijft weinig over.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat school door deze kinderen als zwaar wordt ervaren. In sommige gevallen zelfs zo zwaar dat  ze helemaal niet meer willen. Als ouders sta je dan met je handen in het haar en je hoopt dat er iemand is die ervoor kan zorgen dat je kind zich weer beter gaat voelen.

Hoe help ik mijn hooggevoelig kind deze coronacrisis door?

Voor alle kinderen, ouders, gezonde of zieke mensen geeft de coronacrisis extra stress. Dit is bij hooggevoelige kinderen zeer zeker niet anders. Zij denken en zien dingen anders en maken zich veel eerder zorgen dan andere kinderen. Ze zijn intuïtief en vaak introvert en beschikken over een wijsheid en een heldere blik, die je als ouder of leerkracht soms versteld doet staan. Ze zien relationele verbanden tussen kinderen of volwassenen en voelen aan wat anderen nodig hebben, maar kunnen daar niet altijd gehoor aan geven!

Erg belangrijk dus om rekening mee te houden! Maar hoe doe je dat? Geef ze een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Geef aandacht aan de diepere gelegen gevoelens van je kind. Wees trots op je kind, dat laat ze fysiek ontspannen en geeft je kind mentaal ruimte, zeer belangrijk!

Neurofeedback verbeterd de samenwerking tussen de linker- en rechter hersenhelft

Neurofeedback trainingen geven je kind rust in haar of zijn hoofd! Als jij goed in je vel zit kun je beter met deze prikkels van jezelf en je kinderen omgaan. Hooggevoelige kinderen verwerken hun informatie op een andere manier dan dat wij gewend zijn. Dit geldt ook voor de leerstof die nu in deze tijd thuis of op school wordt aangeboden. Hooggevoelige kinderen verwerken hun informatie bij voorkeur vanuit de rechter hersenhelft.

Neurofeedback verbetert of optimaliseert de samenwerking tussen de linker- en rechter hersenhelft waardoor je kind meer rust in het hoofd ervaart en meer inzicht en overzicht heeft op de wereld. Het bevordert een juiste integratie van verstand en gevoel en dus hun sociaal-emotioneel functioneren.

Zo kan neurofeedback overgevoelige zintuiglijke prikkels, gedrag-, concentratie -en leerproblemen van je kind aanzienlijk verbeteren. De linker hersenhelft is belangrijk om oorzaak en gevolg te zien, een plan te maken en uit te voeren en dingen vanuit meer overzicht op een rijtje zetten. De rechter hersenhelft zorgt voor positieve gevoelens zoals vriendschap, blijheid, liefde en creativiteit.

Tips voor op school

Uit onderzoek blijkt dat op dit moment slechts 4 tot 6 procent van de leerkrachten bekend is met hooggevoeligheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit gegeven op school vaak totaal niet herkend/erkent wordt.  De eerste stap om je kind te helpen is dan ook het op de hoogte brengen van de leerkracht van de hooggevoeligheid van je kind.

Wanneer je kind een ontvankelijke meester of juf voor de klas heeft staan die in staat is om zich in te  leven in de behoeften van je kind zal je hooggevoelige kind zich veilig en op zijn plek voelen. Heeft je kind het gevoel geaccepteerd te worden, dan durft het zichzelf te zijn. Een kind wat zich veilig voelt en zich zelf durft te zijn zal geen probleemgedrag vertonen.

Een hooggevoelig kind heeft vele kwaliteiten, zoals creatief zijn en een groot inlevingsvermogen. Een leerkracht helpt je kind door aanspraak te maken op zijn kwaliteiten en door de functies van de rechter hersenhelft aan te spreken tijdens het leerproces. De rechterkant van de hersenen heeft structureel t.o.v. de linker hersenhelft meer tijd nodig om informatie te verwerken.

GRATIS  NEUROFEEDBACKSESSIE >>

Over de schrijver
Ik ben Ronald van Akkeren geboren in 1964 te Doetinchem en nu woonachtig in Zwolle. Ik ben in 2006 gestart met het geven van neurofeedback trainingen. Mijn missie en passie is om met neurofeedback trainingen kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen te helpen met concentratie, emotionele en gedragsproblemen. Deze ontstaan door onregelmatige hersenactiviteiten in verschillende delen van de hersenen.
Reactie plaatsen