Slapeloosheid

Slapeloosheid (of insomnia) is een in- en doorslaapstoornis.

Ontspanning is een voorwaarde voor een goede nachtrust

Ontspanning is een voorwaarde voor een goede nachtrust. Zorgelijke gedachten kunnen spanningen veroorzaken. Zowel in je lichaam als in je hoofd. Deze kunnen je ongewenst wakker houden. 


Stoppen met piekeren

Om je hoofd te ontspannen kun je breintechnieken aanleren om te stoppen met piekeren. Ook kan het zijn dat je al naar bed gaat met negatieve verwachtingen: Het zal vannacht wel weer niet lukken! Dan is het zaak om deze gedachten uit te dagen en te vervangen door positievere verwachtingen. 


Gevolgen van slapeloosheid

Slaapstoornissen veroorzaken: depressie, hoge bloeddruk, darmklachten, hartritmestoornissen, hoofdpijn, astma, angst, menopauze, epilepsie en hypoglykemie. Verder zijn ruim er 300 farmaceutische medicijnen die als bijwerking slaapproblemen veroorzaken!

Slapeloosheid en hersenen

Slaapstoornissen geven een te grote instabiliteit aan 'slaapfasen', wat verband houdt met een lagere hoeveelheid 'slaapspoelen'. De effecten van een verbetering van het slapen kan op een zelfde wijze worden verklaard.


In het geval van onvoldoende zelfregulatie van de hersenen lijkt het zeer aannemelijk dat daarbij ook het niveau van het arousal (waakzaam- en alertheid) zal worden beïnvloed. Dit gebeurt tijdens de slaap in het algemeen, maar vooral in het overgangsgebied dat tussen waken en slapen ligt.


Wie de slaap moeilijk kan vatten, heeft mogelijk ook last van overactieve hersenen (te veel onrustige bètagolven ‘15Hz – 38 Hz’ of ritmes). Uit onderzoek blijkt namelijk dat de hersenen van mensen met een slaapstoornis 's nachts actiever zijn dan die van 'gezonde slapers'. Actieve hersenen veroorzaken slapeloosheid. Wetenschappers ontdekten dat mensen met slaapproblemen hun hersenen niet goed kunnen ontspannen.


Daarnaast als in het Alpha-frequentieband (gemoedstoestand van ontspanning/meditatie) de ogen open zijn en dit gebied 'blokkeert', dan kunnen er vaak angst- en stressgevoelens (malende gedachten of piekeren) in bepaalde ongewenste situaties (slapen) ontstaan. 

Resultaten met neurofeedback

Bij mensen met slapeloosheid zijn de hersenritmen die normaal gesproken zorgen voor een goede nachtrust, verstoord door chaos. De trainingen met neurofeedback zijn erop gericht deze oorzaak op een ontspannen en veilige manier weg te nemen. Je hersengolven worden weer geoptimaliseerd en genormaliseerd. Hierdoor heeft de chaos plaats gemaakt voor meer orde in je brein en een aangenaam slaapritme en daarmee een goede nachtrust. 


We zijn er inmiddels zeker van dat met behulp van neurofeedback  trainingen de zelfregulatie van de hersenen en daarmee de fysiologische alertheid en waakzaamheid wordt verbeterd. Dit Er wordt bij slapeloosheid met neurofeedback trainingen veel aandacht gegeven aan onregelmatige delta-, theta-, alpha-, bètahersengolven en het onevenwichtige energieverdeling tussen rechter en linker hersenhelft. (meer weten, lees dan verder bij hersengolven >>)

Neurocoaching

Neurocoaching draagt naast neurofeedback bij aan een groter zelfbewustzijn en geeft middelen om je slaappatroon te verbeteren. NLP, ontspanningstechnieken, autogenetraining en EFT, zijn belangrijke coachingtechnieken bij slaapproblemen. 

Wil je ook een goed georganiseerd brein waardoor je beter kunt concentreren, slaappatroon verbeterd en mentaal beter gaat functioneren!

Vrijblijvend kennismaken