Vrijblijvend kennismaken voor meer rust en balans in je brein
Neem nu contact op

Page content

article content

Neurofeedback helpt bij sneller leren en effectiever informatie verwerken

Veel mensen van jong tot oud klagen over een teveel aan informatie. Ze raken verstrikt in social media, e-mail en internet. Het informatiemoeheid syndroom maakt vaak deel uit van het leven van de mensen. Verlamming van het analyseringsvermogen, dromerigheid, teveel dagelijkse prikkels, controle verlies, verslapping van de aandacht, angstaanvallen, gebrek aan zelfvertrouwen en de neiging om anderen de schuld te geven, behoren tot de symptomen van informatiemoeheid.

Informatie verwerken

De stress neemt onacceptabele proporties aan, het onvermijdelijke resultaat is dat er onverstandige keuzes worden genomen. Het omgaan met de enorme hoeveelheid aan informatie en de dagelijkse druk is thans een van ’s werelds grootste uitdagingen voor het leven.

De moderne tijd geeft een valse vorm van zekerheid door de grote hoeveelheid beschikbare informatie. Waar het om gaat is echter hoe we de informatiestromen effectiever leren beheersen.

Leren is het maken van nieuwe verbindingen tussen neuronen.

  • Hoe beter de concentratie, hoe beter de kwaliteit van deze verbindingen.
  • Hoe meer verbindingen er zijn gemaakt, hoe makkelijker het is om nieuwe verbindingen te maken.
  • Informatie met een emotionele lading wordt beter onthouden en sneller geleerd.
  • Hoe meer zintuigen (delen van de hersens) tegelijkertijd worden ingeschakeld, hoe sneller we leren en hoe beter we onthouden.
  • Onze hersens zijn gek op beelden.
  • Hoe fitter ons lichaam is, hoe beter onze hersens functioneren.
  • In de alfastaat leren we sneller met minder (in)spanning
  • Tijdens het leren en informatie verwerken dienen we regelmatig pauzes te nemen.

Neurofeedback trainingen geeft als blijvend resultaat:

  • Concentratie verbetering.
  • Werkgeheugen verwerkt informatie efficiënter in het lange termijn geheugen.
  • Goed kunnen associëren met bestaande kennis en die we kunnen zien en ophalen in (onbewuste)patronen, versnelt het leerproces.
  • Dat we effectiever kunnen leren en veranderen door nieuwe verbindingen te vormen tussen zenuwcellen (neuroplasticiteit).
  • Informatie met een emotionele lading wordt beter onthouden en sneller geleerd.
  • Hoe meer zintuigen (delen van de hersens) tegelijkertijd worden ingeschakeld, hoe sneller we leren en hoe beter we onthouden.
  • Verhogen van mentale vermogens voor effectieve zintuiglijke verwerking.
  • Multi-focussend zelfbewustzijn.
  • Beter in alfastaat (ontspannen met ogen dicht) komen, zorgt dat we sneller leren met minder (in)spanning.
  • Leren gaat aanzienlijk sneller als we de capaciteiten van beide hersenhelften bij het leerproces betrekken.

Mindset en motivatie

Motivatie is een eerste vereiste om tot resultaten te komen. Onze mindset of attitude is eigenlijk de kern van alles. Als we gemotiveerd zijn om iets te bereiken dan kunnen we nagenoeg alles.

Het deel in de hersens dat verantwoordelijk is voor onze motivatie, is de accumbens, een klein gebiedje dat actief wordt als we gemotiveerd zijn en iets graag willen. Het boodschappermolecuul, dopamine, speelt hierbij een grote rol. Dopamine stijgt bij het zien van belangrijke zaken en bij dingen die motiveren tot actie om plezier te krijgen of pijn te vermijden.

Gratis neurofeedbacksessie?

Wij hebben 12 jaar ervaring met het geven van neurofeedback trainingen en waren één van de eerste neurofeedback praktijken in Nederland!

Comment Section

0 reacties op “Neurofeedback helpt bij sneller leren en effectiever informatie verwerken

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website