Neurofeedback bij ADD

ADD en Hersenen

Bij ADD vindt er een storing plaats bij het doorgeven van informatie tussen de hersencellen. Er zijn onvoldoende chemische stoffen aanwezig waardoor de elektrische signalen uiteindelijk in kracht zullen afnemen.


Het zijn voornamelijk de hersencellen die verantwoordelijk zijn voor de zintuiglijke waarneming. Dit betekent dus dat de informatie die op ons afkomt door de hersenen minder efficiënt wordt geregistreerd dan de oorspronkelijke.


In het geval van ADD betekent het dus ook dat door het ontbreken van voldoende hersenprikkels er ook minder adrenaline wordt geproduceerd dan nodig is. Het probleem is niet dat iemand met ADD zich niet kan concentreren, maar dat hij het concentratievermogen niet gericht kan inzetten op het moment dat dit nodig is. Bij ADD wordt de informatie wel opgenomen maar duurt het verwerken en beoordelen van de informatie langer.



Een aantal kenmerken van ADD (concentratieproblematiek)

  • Snel afgeleid zijn door irrelevante dingen en geluiden.
  • Moeite hebben met plannen en organiseren.
  • Problemen hebben met taken afmaken en deadlines halen.
  • Moeite met concentreren op details en hierdoor slordige fouten maken.
  • Zelden instructies nauwkeurig en compleet opvolgen.
  • Verliezen of vergeten van dingen als sleutels, portemonnee, reisdocumenten en spullen die nodig zijn om een taak uit te voeren.
  • Geestelijk moe nadat ze uit school komen.
  • Ze halen alleen goede cijfers bij dingen die hen aanspreken.
  • Ze vergeten veel.
  • Ze gaan altijd veel te laat slapen, ze kunnen niet eerder in slaap komen.
  • Ze hebben vaak het gevoel dat ze anders zijn dan de rest.
  • Ze maken veel beloften maar hebben moeite om ze waar te maken.
  • Ze zijn in sommige dingen erg perfectionistisch.
  • Ze leggen de lat hoog wanneer het vriendschappen betreft.

ADD en effecten met neurofeedback

De effecten bij ADD zijn opmerkelijk. De meest gehoorde effecten bij onder andere ADD zijn: alerter, beter plannen en organiseren, langer vasthouden van aandacht, betere concentratie, beter slaappatroon, rustiger gedrag, minder angsten. Naarmate de symptomen verbeteren beschik je ook over een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen.