Vrijblijvend kennismaken voor meer rust en balans in je brein
Neem nu contact op

Page content

article content

ADD en neurofeedback

ADD (Attention Deficit Disorder)

ADD staat voor Attention Deficit Disorder, of aandachtstekortstoornis. Het is een genetisch bepaalde aandoening. ADD heeft overeenkomsten met ADHD. Het verschil is dat ADD-kinderen en jongeren geen hyperactief gedrag vertonen, wat ADHD-kinderen en puberende jongeren vaak wel doen. Ze vertonen zelfs vaak passief gedrag (rustig en dromerig). Een veel gehoorde opmerking van leerkrachten die kinderen en jongeren met ADD in de klas hebben is: ‘Het zit er wel in maar het komt er niet uit.’

Een aantal kenmerken van ADD (concentratieproblematiek)

  • Snel afgeleid zijn door irrelevante dingen en geluiden.
  • Moeite hebben met plannen en organiseren.
  • Problemen hebben met taken afmaken en deadlines halen.
  • Moeite met concentreren op details en hierdoor slordige fouten maken.
  • Zelden instructies nauwkeurig en compleet opvolgen.
  • Verliezen of vergeten van dingen als sleutels, portemonnee, reisdocumenten en spullen die nodig zijn om een taak uit te voeren.
  • Geestelijk moe nadat ze uit school komen.
  • Ze halen alleen goede cijfers bij dingen die hen aanspreken.
  • Ze vergeten veel.
  • Ze gaan altijd veel te laat slapen, ze kunnen niet eerder in slaap komen.
  • Ze hebben vaak het gevoel dat ze anders zijn dan de rest.
  • Ze maken veel beloften maar hebben moeite om ze waar te maken.
  • Ze zijn in sommige dingen erg perfectionistisch.
  • Ze leggen de lat hoog wanneer het vriendschappen betreft.

ADD en Hersenen

Bij ADD vindt er een storing plaats bij het doorgeven van informatie tussen de hersencellen. Er zijn onvoldoende chemische stoffen aanwezig waardoor de elektrische signalen uiteindelijk in kracht zullen afnemen. Het zijn voornamelijk de hersencellen die verantwoordelijk zijn voor de zintuiglijke waarneming. Dit betekent dus dat de informatie die op ons afkomt door de hersenen minder efficiënt wordt geregistreerd dan de oorspronkelijke.

In het geval van ADD betekent het dus ook dat door het ontbreken van voldoende hersenprikkels er ook minder adrenaline wordt geproduceerd dan nodig is. Het probleem is niet dat iemand met ADD zich niet kan concentreren, maar dat hij het concentratievermogen niet gericht kan inzetten op het moment dat dit nodig is. Bij ADD wordt de informatie wel opgenomen maar duurt het verwerken en beoordelen van de informatie langer.

ADD en resultaten met neurofeedback

De resultaten bij RVA zijn opmerkelijk en meestal na 20 neurofeedback trainingen blijvend. De meest gehoorde resultaten bij onder andere ADD zijn: alerter, beter plannen en organiseren, betere schoolprestaties, langer vasthouden van aandacht, betere concentratie en geheugen, beter slaappatroon, rustiger gedrag, minder angsten. Naarmate de symptomen verbeteren beschikt het ADD-kind ook over een positiever zelfbeeld en meer zelfvertrouwen.

Persoonlijke verhalen

Lees hier een persoonlijk verhaal van Martijn (13 jaar): dyslexie en ADD. Martijn is een heel lieve en sociale jongen die altijd eerst aan een ander denkt. Maar zijn dyslexie en concentratieproblemen hadden veel invloed op hem. Lees verder>

Neem gerust op voor een vrijblijvend gesprek en Gratis neurofeedbacksessie?

 

Comment Section

0 reacties op “ADD en neurofeedback

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website